פעילות גופנית לילדים, אימון כושר לילדים
רק שיתחילו לזוז..איך מגדלים ילד שאוהב כושר?

הילדים של היום זה כבר לא מה שהיה פעם. חכמים יותר אך חלקם עם דפוסי התנהגות, הרכב גוף, יציבה, ויטאליות ואנרגיות ועוד כמו של מבוגרים ואף - קשישים. זאת כמובן, בשל אורח החיים הכה סדנטרי (יושבני) המאפיין חלק ניכר מהילדים ואף המתבגרים כיום.

בניגוד למה שנהוג היה לחשוב בעבר, פעילות גופנית אצל ילדים אינה משחק בלבד ויש לה חשיבות רבה לא רק בהתפתחות הגופנית, אלא גם בהתפתחות הנפשית, ההתפתחות הקוגניטיבית השתלבות החברתית התקינה של הילד ובמניעת מחלות.

בשנים האחרונות אנו עדים לירידה דרסטית בכמות הפעילות הגופנית שמבצעים רוב הילדים והמתבגרים, וזאת עקב התקדמות הטכנולוגיה מכל סוג, עלייה ברמת החיים באופן כללי, היעדר עבודות פיזיות הכרוכות במאמץ גופני כמעט בכלל ועוד. ניתן להבחין במספר רב יותר של אנשים בעולם המערבי שלא פעילים מספיק או לא פעילים כלל. הבעיה חריפה הרבה יותר אצל הדור הצעיר. או אז, מדובר על הקניית בסיס למחלות ובעיות שונות שילוו אותם, ככל הנראה גם כמבוגרים. לדוגמה:  וכל הסיבוכים הנלווים לה,  שלוקים בה כ- 500,000 (סוג 1+2) אנשים, רמות גבוהות של  LDL (הכולסטרול "הרע") המגביר את הסיכון להתפתחות טרשת עורקים וללא שינוי מערכתי צפויה עוד עלייה במספר החולים בעתיד.  אורח החיים הסדנטרי "יצר" לא מעט מצבים אבסורדיים בהם ילדים לוקים במחלות של מבוגרים או קשישים (!) ולא רק - הם גם מסגלים לעצמם דפוסי התנהגות שחלקם זהים לאותם קשישים. הדבר בא לידי ביטוי ב:

-טונוס שרירי ירוד במיוחד.

-משקל גוף לא תקין כלל ואחוז שומן תת עורי גבוה מאוד.

-יציבה לקויה.

-ויטליות ירודה.

-בעיות תקשורת שונות בשל הפחתה דרמטית בתקשורת הבינאישית בשנים האחרונות המושתתת לרוב על הודעות טקסט שונות, אימילים ועוד.

 

נתונים מדאיגים ממדינות מערביות מדגימים שכרבע מהילדים מבצעים פחות מ- 20 דקות פעילות גופנית אינטנסיבית בשבוע, הרבה פחות מההמלצות המקובלות . הנחיות ה- ACSM (הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט) ממליץ שילד יבצע לפחות 10,000 צעדים ביום, ובמידה והינו סובל מעודף משקל - 12,000 צעדים מדי יום. אגב, ניתן למצוא לכך חלופות מתאימות בדמות רכיבה על אופניים, שחייה, משחקי כדור, אימוני קבוצה ועוד. למרות שהבעיה בולטת בחומרתה בגיל ההתבגרות, הרי ששורשיה נעוצים בילדות המוקדמת וכבר בגיל הגן ילדים כיום מבצעים פחות פעילות גופנית מבעבר. גם להורים יש חלק בכך: ההקפצות לכל מקום קרוב וכן לבית הספר, הנטייה לרחמנות יתר ו"כניעה" לכל התחלות וקושי של הילד ועוד, מביאים לידי כך שהילדים פעילים הרבה פחות ממה שהם צריכים להיות.

הסיכוי של ילד או מתבגר שמן להפוך למבוגר שמן גבוה באופן משמעותי בהשוואה לילד רזה. לילד אשר מגיע לכיתה א, עם עודף משקל משמעותי סיכוי של למעלה מ50% להפוך למבוגר שמן. מנתונים אלו אין ספק שיש להתחיל בשינוי הרגלי חיים כבר מגיל צעיר. יש להקדיש תשומת לב מרבית להעדר פעילות גופנית והשלכותיה, ולהשקיע משאבים רבים בחינוך להגברת הפעילות הגופנית והתזונה הנכונה כבר בגיל הילדות המוקדמת.

יש צורך הרי במלחמת חורמה בהשמנה (כפי שנעשה בחלק ממדינות העולם) והדבר מאופיין בנקיטת סנקציות ומהלכים שונים לעידוד הפעילות הגופנית מכל סוג,  ודל קלוריות ועוד.

שיעורי החינוך הגופני בבית הספר והקשר לחוסר מודעות לפעילות גופנית ספורטיבית ויומיומית, אורח חיים בריא  ועוד

במערכת החינוך בישראל מוקצות סך הכל 2 שעות אקדמאיות לחינוך גופני במערכת הלימודים. הדבר כמובן לא מספיק על מנת לשפר יכולות גופניות באופן משמעותי ולהביא לשיפור בפרמטרים השונים, לרבות במשקל ואחוזי השומן. בנוסף, יש קושי לזהות במצב הקיים ילדים שהינם אולי פוטנציאלית ספורטאים ברמה גבוהה. בנוסף, חלק משיעורי החינוך הגופני מבוטלים במהלך השנה או מומרים בשיעור עיוני בכיתה בשל מחסור במתקן מתאים לפעילות גופנית ועוד. בחלק ניכר מהמקרים, המורים לחינוך גופני לא מהווים כלל דוגמא אישית (הם לא נראים ואף, לעיתים, לא לבושים כספורטאים ולא מדגימים משימות ספורטיביות שונות שמבקשים מהתלמידים),  בדיקת נוכחות הינה משימה שעשויה להימשך דקות ארוכות, מלתחות ומקלחות לא קיימות במרבית בתי הספר, כך שהמוטיבציה לביצוע פעילות גופנית אפקטיבית בשיעורי חינוך גופני בבית הספר - לא ממש רבה. חשוב גם להאיר את הנקודה שלאופי השיעורים השפעה רבה על אימוץ אורח חיים ספורטיבי ואולי אף פנייה לענף ספורט זה או אחר באופן מקצועי. לשם כך, יש צורך לחזור לשיעורי החינוך הגופני של פעם בהם היה מושם דגש רב ממש על שיפור יכולות בענפי ספורט חשובים מאוד כמו אתלטיקה, התעמלות מכשירים, משחקי כדור, התעמלות ועוד.

תוספת של שיעורי חינוך גופני למערכת השיעורים הקבועה תורמת לשיפור היכולת האקדמית. יכולת זו נמדדת ישירות על ידי ציונים, מבחנים סטנדרטים או בעקיפין על ידי מדדים של ריכוז, זיכרון ומדדי התנהגות. מספר מחקרים בילדי בית ספר הדגימו כי גם במקרים בהם הוסיפו שיעורי חינוך גופני על חשבון שיעורים אחרים, לא הייתה ירידה בציונים באותן מקצועות אשר שעות הלימוד בהם קוצצו.  מחקרי חתך אף מדגימים קשר ישיר בין מידת ההישגים האקדמיים לבין מידת הפעילות הגופנית והכושר הגופני (רמת פעילות גבוהה מלווה הישגים אקדמאיים טובים יותר). 

אז מה עושים?

קיימות מספר המלצות בנוגע למשך הפעילות הגופנית המומלצת לילדים. לרוב מומלץ לבצע 60 דקות או יותר של פעילות גופנית בינונית – מאומצת ביממה. חשוב לזכור שמדובר בזמן מצטבר של פעילות גופנית הכולל פעילות בשיעורי חינוך גופני, בהפסקות, פעילות בחוגים, פעילות בקבוצות אימון לילדים, פעילות משפחתית ועוד. ילדים אשר אינם מורגלים לבצע פעילות גופנית יעשו זאת בהדרגה עד הגעתם לכמות הפעילות המומלצת.

במקביל לעליה בפעילות גופנית, חשוב לנסות ולהגביל את השעות בהן הילד צופה בטלוויזיה, משחק במחשב, או בגיל מבוגר יותר משוחח בטלפון. לאור העובדה כי קיים קשר ישיר בין אורח חיים היושבני (sedentary) לבין השמנה וסיבוכיה, ההמלצה כיום היא לצמצם את כל אלה לכדי מקסימום שעתיים ביום.

בגילאים אלו חשוב להקפיד ולשמור על איזון בין הפעילות הספורטיבית לבין המחויבות החברתית והלימודית, ולשלב את הפעילות הספורטיבית עם מודעות לחינוך לבריאות כגון תזונה וכדומה.ילדים ובני נוער פעילים נוטים להישאר פעילים לאורך השנים.

 

לסיכום

ישנן סיבות רבות לנסות ולקדם פעילות גופנית בילדים. בראש ובראשונה ההשתתפות בפעילות גופנית וספורט גורמת להנאה. פעילות גופנית סדירה תורמת לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי ועוזרת בבניית הערכה עצמית חיובית. פעילות גופנית בקבוצות עשויה ליצור חברויות, לקדם מעורבות חברתית, לשפר את היכולת לעבוד בשיתוף פעולה, ולסייע בהקניית ערכי משמעת ומחויבות.

אימון ילדים מצריך הבנה , הכנה והתייחסות מתאימה וזאת על מנת שהבנייה הגופנית תהיה אופטימלית. מומלץ מאוד לאפשר לילדים להיות שותפים מלאים בבחירת ענפי הספורט או המשחק. תנו לילדים להחליט באיזו פעילות גופנית הם רוצים לעסוק. השגיאה הנפוצה ביותר אצל הורים היא שהם נוהגים להחליט מראש באילו ענפי ספורט צריכים ילדיהם לעסוק וקולם של הילדים לא נשמע בתהליך קבלת ההחלטות בנושא. מרבית הילדים יסכימו ל"מנה יומית" של פעילות גופנית – כל עוד היא פעילות שכיף לעשותה…

 מאת: צוות יועצי בילדפיט

 

 

 

 

 

 

 

חיזרו אליי

שם

שדה חובה

פרטיך נשלחו בהצלחה!

טלפון

שדה חובה

מייל

שדה חובה

אני מעוניין/ת לקבל עדכונים, הטבות ומבצעים מבילד פיט באמצעות מיילים, מסרונים או כל אמצעי אחר​​.

שדה חובה​

צרו קשר 

054-5500866

contact@buildfit.co.il

053-9533358

contact@buildfit.co.il

©בילד פיט/BUILDFIT

בניית אתרים - Codenet