מהו אימון EMS​?

נתחיל בדגש הבא, המלצת ארגוני הבריאות המובילים בעולם היא ביצוע של 150 דקות פעילות אירובית בדופק מטרה במהלך השבוע וכן שני אימוני התנגדות לפחות, וכן גם שיפור מרכיב הגמישות והקואורדינציה על בסיס קבוע. האפקט על הגוף כתוצאה מנפח כזה של פעילות גופנית לא ממש אפשרי להשיג על ידי אימון אחד בודד (קשה ככל שיהיה) באימון בשיטת  EMS. מה שגם אימון בודד בו מופעלת המערכת האירובית לא ממש יוביל לשימור היכולת ולהשתפרות באימונים הבאים בשל ההפסקה הארוכה(שבוע ימים) בין אימון לאימון.כמו כן באימון בשיטת EMS ובכל סוג של אימון המבוצע רק פעם אחת בשבוע ההשפעה על ה BMR , קצב חילוף חומרים והשריפה הקלורית,הנה מינורית מכיוון שמדובר על אימון אחד בשבוע סך הכל.

באופן כללי השימוש בגירוי חיצוני נוסף אינו יכול להחליף את האימון המסורתי ובמיוחד כשמדובר בפעולות פונקציונליות ייחודיות לקהלי מתאמנים שונים. אם כך, יש צורך לבצע במרבית המקרים את האימונים המוכרים ולא רק להסתמך על אימון EMS שעשוי להיות בחלק מהמקרים אימון משלים.

מהי שיטת אימון EMS ?

שיטת אימוני EMS היא שיטה ייחודית של אימון, אשר פועלת לא באמצעות הפעלה פיזית של השרירים, אלא באמצעות שימוש בגירוי חשמלי מסוים, אשר מפעיל את השריר.                                     

המשמעות של השם EMS  הוא Electric Muscle Stimulation – עיסוי חשמלי של השריר. הזרם החשמלי אשר מופעל ישירות על השריר גורם לחיזוק שלו, מבלי שיהיה צורך להזיז את השריר בפועל. השיטה פותחה מלכתחילה עבור האסטרונאוטים של נאס"א, אשר נמצאים בחלל תקופות ארוכות. האסטרונאוטים אינם יכולים להתאמן בצורה הרגילה, בגלל העדר כוח המשיכה בחלל. אימוני EMS מסייעים להם לשמור על כושר גם בחלל. כיום, השיטה משמשת בעיקר בתחומים של רפואת ספורט, על מנת לחזק שרירים של אנשים שנפצעו בצורות שונות, מבלי להפעיל על גופם עומס שהוא בלתי אפשרי עבורם.

 

למי מיועדת השיטה ולמי לא? והיכן היא נמצאת בשימוש?

במהלך שנות ה-90 אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) את השיטה לטיפול במצבים רפואיים שונים שבהם נדרשת הגדלת זרימת דם מקומית, גירוי לאחר ניתוח, שמירה על הגדלת טווח תנועה, הרפיה של התכווצות שרירים במצבים מסוימים ומניעת ניוון ומצבים של פקקת ורידים. 

השיטה הזאת נמצאת בשימוש למטרות אורטופדיות שיקומיות אצל פיזיותרפיסטים, אורטופדים ובאופן מבוקר גם עבור ספורטאים – ב"מעבדות ספורט" שמטרתן לשפר ביצועים הישגיים ותחרותיים.

האימון מוכר בתחום רפואת הספורט והפיזיותרפיה וכן ככלי שיקומי בטיפול בפציעות ספורט שונות, שיקום שריר במצבים שונים ועוד.

השיטה למעשה מיועדת למטופלים שעברו תאונות ואינם מסוגלים להפעיל שרירים מסויימים בגוף, או למטופלים הלוקים בניוון שרירים או שבץ מוחי.

ניתן לעשות שימוש באימון EMS כאימון משלים וכן לחולים במחלות מסוימות תוך פיקוח רפואי ואימוני צמוד. לדוגמה, בבעיות אורטופדיות מסוימות (במיוחד כשיש קושי להניע את המפרק), באוכלוסייה מבוגרת, ברפואת הספורט, במקרים שיש צורך בהפעלה של שרירים ללא נשיאת כוח הכובד וכן באנשים בריאים עם הנחיות ייחודיות מתאימות של איש מקצוע.

 

אוכלוסיות שלא מומלץ להן אימון בשיטת EMS-

אנשים הלוקים במחלות שכיחות מסוימות, נשים בהיריון, אנשים עם קוצב לב, בעיות לבביות, אפילפטיים, אנשים עם בעיה קוגניטיבית ועוד. בכל מקרה במידה והאדם לוקה במחלה שכיחה ומבצע אימון בשיטת EMS חשוב מאוד שהדבר ייעשה על ידי פיקוח מקצועי הדוק של רופא ספורט או פיזיולוג מאמץ.

 

כיצד מתבצע האימון?

בזמן האימון המתאמן יושב בצורה נוחה, כאשר הוא לובש אפוד מיוחד. אל האפוד מתחברות אלקטרודות, אשר מעבירות גירויים חשמליים ממוקדים אל השרירים אותם מעוניין המתאמן לחזק. ניתן לקבוע את מהירות הפולסים והתדירות שלהם בהתאם למטרת האימון.

המתאמן מבצע סקווט כנגד משקל הגוף ותוך כדי הביצוע של התרגיל מקבל פולסים חשמליים מהאלקטרודות המחוברות לחליפה מיוחדת אותה לובשים ובכך נוצר גירוי נוסף לשרירים הפועלים, שמקנה תחושת אימון מוגברת.

 

דגשים ואזהרות באימוני EMS :

1. העלאת רמת ה- CPK באימון – עלולה לעלות אפילו עד רמה מסוכנת. מדובר באנזים שמופיע ברקמות רבות בגוף ואחראי, בין היתר, בשמירה על רמות אנרגיה תקינות במוח, במערכת העצבים, בלב ובשרירים (בפרט בזמן מאמץ). במצבים שמתאפיינים בנזק שנגרם לשרירים, כמו אימונים עצימים או ארוכים, או מחלות שרירים מסוימות, תחול עלייה ב- CPK. הדבר קורה, אגב, גם במצב של התקף לב ובכלל – נזק לבבי ועוד. באימון EMS, במיוחד, אצל מתאמנים לא מאומנים, רמת ה- CPK עלולה לעלות לרמה מסוכנת ויביא לפירוק של השריר. 

2. גירוי חשמלי באזורי גוף רגישים במיוחד באימון EMS – באימון EMS חשובה מאוד תשומת הלב לביצוע תרגילים שונים בהם הפולסים החשמליים מופעלים קרוב או אפילו על אזורים/שרירים ועצבים מאוד רגישים כגון: שריר הלב, חגורת כתפיים ועורף, מערכת הרבייה ועוד.

3. הכשרת המדריכים בתחום אימון בשיטת ה- EMS – חשובה מאוד אך שיטת אימון זו כלל לא מוכרת על ידי מנהל הספורט ולמעשה כל מדריך כושר או מורה לחינוך גופני יוכל בנקל להיות מדריך בשיטת אימון זו שמבוצעת בדרגת עצימות גבוהה – גבוהה מאוד. בנוסף, אין אחידות בין היבואנים של המכשירים השונים אודות סוג ההכשרה הנחוץ, מה שכמובן בעייתי.

4. שיפור יכולת ספורטיבית לספורטאים מקצוענים – אימוני EMS יכולים להיות חלק מאימון התנגדות שנועד לשמר ולשפר את מסת השריר והכוח, אך לא נמצא כמחליף או תורם לביצוע מיומנויות ספציפיות נדרשות למשחק, כמו קפיצה וריצה מהירה. או אז יש צורך בעומסים ספציפיים וייחודיים.

5. כאב או אי נוחות כתגובה לזרם החשמלי או התעייפות מהירה של השריר – ישנו קושי ליצור פרוטוקול אחיד מבחינת עצמת הזרם החשמלי. הפרוטוקול המקובל הוא שהנבדק מגיע לרמת האי נוחות האינדיבידואלית שלו ולכן קיימת שונות. 

6. מספר הפעמים המומלץ לאימון EMS בשבוע – למרות שהרעיון השיווקי-מסחרי של אימון בשיטת EMS מושתת על אימון בודד בשבוע יש צורך בתדירות אימונים/טיפולים גבוה יותר שעשוי גם בהמשך להגיע ל- 3-5 פעמים בשבוע ולמשך 4 שבועות לפחות. 

7. אימון EMS והקפדה על אורח חיים בריא והשגת מטרות אימון – במקרה של מתאמנים שמחפשים קיצורי דרך באמצעות אימון של 20 דקות פעם בשבוע , סביר להניח שלא מקפידים על אורח חיים בריא ותזונה נכונה. לכן, יש להקפיד על מספר נכון של אימונים שבועיים, תפריט תזונתי מתאים, שינה מספקת, הימנעות מעישון ואלכוהול ועוד. אילולא כן, גם אימון EMS שמבוצע אף מספר פעמים בשבוע – לא יסייע יותר מדי ולמען האמת כל אימון באשר הוא, לכן, במקביל לבניית תכנית אימון יש צורך לבנות תכנית כוללת של אורח חיים בריא.

 

לסיכום

אימון ה EMS אינו פסול, יש לו שימושים טובים אך בעיקר בשני קצוות הכושר הגופני :

-ספורטאי ההישג המקצוען, לשם הגיוון באימונים.

-האדם שצריך שיקום.

אימון זה יכול להביא לשיפור יכולות גופניות יומיומיות וספורטיביות ואף אתלטיות, אך חשוב לעשות זאת במסגרת תכנית מקצועית מסודרת ומושכלת, בשילוב שיטות האימון המוכרות לנו. ברם, חשוב להביא בחשבון שאימון חד שבועי ייתכן ולא יספיק לשיפור והשגת מטרות אימון שונות שיצריכו יותר מאימון אחד שבועי כמו: ירידה במשקל, העלאת מסת השריר ועוד. בנוסף, חשובה תשומת הלב לאותם אנשים שבוחרים לבצע סוג אימון זה שהם לא במצב בריאותי מתאים לכך. לכן, יש צורך בפיקוח איש מקצוע בתחום האימון/רפואה שיתווה את הדרך הנכונה     (או ישלול צורת אימון זו) לאותו מתאמן.

מאת: צוות יועצי בילדפיט

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חיזרו אליי

שם

שדה חובה

פרטיך נשלחו בהצלחה!

טלפון

שדה חובה

מייל

שדה חובה

אני מעוניין/ת לקבל עדכונים, הטבות ומבצעים מבילד פיט באמצעות מיילים, מסרונים או כל אמצעי אחר​​.

שדה חובה​

צרו קשר 

054-5500866

contact@buildfit.co.il

053-9533358

contact@buildfit.co.il

©בילד פיט/BUILDFIT

בניית אתרים - Codenet